Time flies here in Ghana. - Reisverslag uit Kukua, Ghana van Rebecca Egmond - WaarBenJij.nu Time flies here in Ghana. - Reisverslag uit Kukua, Ghana van Rebecca Egmond - WaarBenJij.nu

Time flies here in Ghana.

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

18 Mei 2013 | Ghana, Kukua

Weer ruim 2 weken verder. Weken waarin ik meer en meer gehecht raak aan de kindjes maar ook weken waarin ik alweer ontzettend verlang naar huis. Een echte wc, gevarieerd en gezond eten (rijst wil ik thuis nooit meer zien), een heerlijk bed, m'n familie om me heen, het koude weer en de wegen die geen gaten bevatten. Vanaf vandaag zit ik nog 4 weken hier in het Noorden op m'n project en de laatste week ga ik heerlijk genieten in het Zuiden aan het strand!!

Op de dinsdag na mijn verjaardag is Mandy opgehaald door haar ouders op ons project en daarna door gegaan naar het Zuiden. Omdat we ruim 9 weken met z'n drietjes zijn geweest was het wel even wennen toen alleen Bart en ik nog overbleven. Je merkt wel echt dat hoe langer je er bent hoe meer je ook echt bij de familie gaat horen. Ze betrekken je bij veel meer, weten wat je leuk vindt om te doen en welk eten je nog wel redelijk lekker vindt.

Ik ben nog steeds geen grote fan van het eten wat we krijgen en dat zal ik ook niet worden maar zo leer je wel te genieten van de kleine dingen die dan opeens heel erg lekker zijn. Als je na 2 weken dan uiteten gaat nou dan geniet je er zoveel meer van! Een stuk fruit of een cola kan een dag al helemaal goed maken. Rice Balls is hier mijn favoriete gerecht. Dat zijn 2 grote ballen gemaakt van witte rijst die dan in een soort pindasoepje liggen. Vorige week had ik hier voor het eerst m'n hele bord leeg gegeten en dat vonden ze zo leuk dat m'n hostfather schreeuwde: 'Clap hands for Becky!!!'. Tafelmanieren zal ik in Nederland wel echt opnieuw moeten leren want dat kennen ze hier echt niet. Ze eten gewoon op de grond en dan graaien er 6 verschillende handen in een bak waar het eten dan inzit. Ze eten ook 3x per dag warm, wat wij 's avonds eten dat eten zij gerust ook in de ochtend. Moet je je voorstellen dat je je dag begint met een bord boerenkool of friet.. Boeren laten en vies smakken is ook heel normaal. Ik ben nu wel gewend aan met de handen eten en dat moet ook wel want we krijgen meestal geen bestek.

11 weken hier en de tijd gaat zo snel! Super veel leuke mensen leren kennen waarvan er veel al weg zijn maar waarvan er ook nog een aantal hier zitten. Die laatste 5 weken ga ik zoveel mogelijk genieten en ja aan dat moment dat ik in het vliegtuig terug zit denk ik al heel veel maar dat maakt het alleen maar leuker als het straks zover is. M'n familie en lieve vriendinnetjes weer zien!

Meestal sta ik 's ochtends rond een uur of 6/7 op dan krijgen we ontbijt wat bestaat uit wit dik brood (enige soort hier), kopje thee en soms honing voor op brood. Na het ontbijt geven we soms de schoolkinderen les, gaan we naar het weeshuis en helpen bij de bouw (vrouwen mogen niet helpen maar oke) of er moeten weer kleren gewassen worden. Dat verschilt dus nog wel. Rond 12/1 uur krijgen we de lunch en dat is bijna elke dag yam. Yam is een soort droge aardappel wat niet echt ergens naar smaakt met een gekookt ei en rode saus waar je de visgraten en schubben inziet.. Na lunch ga ik meestal even rustig wat lezen of in m'n dagboek schrijven en de rest van de middag bestaat uit het vermaken van de kids. 's Avonds verschillen de gerechten gelukkig nog wel. Het is om 7 uur donker en 's avonds zitten we nog even buiten de sterrenhemel te bewonderen en dan ga ik rond 9 uur wel slapen.

De bouw van het weeshuis gaat ondertussen vlot door! Ze zijn nu de laatste laag stenen aan het stapelen en deze week beginnen ze met het dak dus is erg leuk om te zien hoe dat vordert en vooral hoe dankbaar ze ons zijn en dan natuurlijk vooral iedereen die ons gesteund hebben d.m.v donaties. Er staan nog zo weinig foto's op omdat ik het per 1 moet uploaden en dat duurt dus erg lang. Vorige week hebben wij van onze familie een traditioneel Afrikaans gewaad gekregen omdat ze ons zo dankbaar zijn. Mensen krijgen dat hier alleen als ze iets bijzonders gedaan hebben dus dat was erg lief! Het is wel een foeilelijk ding maar toch het gaat om het gebaar.

Voor nu ga ik weer stoppen..
Heel veel liefs en hopelijk tot snel. Ik ga geniet, genieten, genieten en natuurlijk dromen over thuis;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rebecca

Actief sinds 27 Feb. 2013
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 10875

Voorgaande reizen:

09 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

FILIPIJNEN - juli 2015 tot en met augustus 2015

03 Maart 2013 - 24 Juni 2013

GHANA - maart 2013 tot en met juni 2013

Landen bezocht: