Most wonderful experience of my life, so far.. - Reisverslag uit Kukua, Ghana van Rebecca Egmond - WaarBenJij.nu Most wonderful experience of my life, so far.. - Reisverslag uit Kukua, Ghana van Rebecca Egmond - WaarBenJij.nu

Most wonderful experience of my life, so far..

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

08 Juni 2013 | Ghana, Kukua

97 dagen, dik 3 maanden, bijna 14 weken en mijn laatste week hier in Ghana gaat morgen in! Volgende week zondag gaan we met de bus terug naar Accra en dan ga ik de allerlaatste week vooral heel veel genieten aan het strand en uitkijken naar het moment dat ik het vliegtuig weer mag instappen. Maar wow wat heb ik veel meegemaakt, geleerd, gezien en genoten!

Deze reis zal ik nooit vergeten en heeft mij (niet lachen) wel echt volwassen gemaakt. In totaal heb ik 14,5 week op dit project gezeten en dat voelde voor mij soms een beetje als Expeditie Robison. Op momenten dat ik er doorheen zat moest ik mezelf weer zien te motiveren en doorzetten. Het eten vond ik in het begin zo smerig dat ik mezelf moest dwingen te eten maar gelukkig (of nou gelukkig) beginnen die schubben en visgraten te wennen en krijg ik het in ieder geval weg! Als we weekendjes weg gingen kon ik ook zo enorm genieten van het eten en drinken dat je daar al helemaal naartoe leeft. Maar hier in Kukua heb ik zoveel mooie dingen meegemaakt. Zo leuk om zo'n andere cultuur te ontdekken. Kinderen die zich de hele dag vermaken met steentjes en spelletjes met elkaar. Zo maken ze van bijvoorbeeld gras een bal en gaan ze daarmee hooghouden. Ze doen alles buiten: koken, douchen, kleding wassen, slapen, eten, spelen, werken en de kinderen schijten zelfs buiten! Het systeem wordt dus flink in de war geschopt als het regent. Gelukkig gebeurt dat niet zo heel veel. Ik zou hier zelf nooit kunnen wonen maar mooi om te zien dat ze gelukkig zijn met zo weinig en je hoort ze nooit klagen. In Nederland gaat iedereen al zeuren als de trein 10 minuutjes vertraging heeft. M'n hostfather zei afgelopen week ook nog: 'you people don't joke with time'. Als wij 12 uur zeggen is het ook 12 uur nou dat kan hier gerust 3 uur later zijn, geen probleem! Kortom de verschillen zijn groot en bijna alles is hier anders.

De afgelopen 3 weken ben ik bewust hier in Kukua gebleven zonder weekendje weg want dat vond ik dan wel een uitdaging om vol te houden en soms ga je je dan wel is irriteren aan de Ghaneesjes maar ook veel leuke dingen meegemaakt! We hebben geholpen op de farm om mais te planten en dat doen ze heel simpel door met een stok een gat te maken, daar leggen ze 2 maiskorrels in en dichtstampen maar! Hoe primitief. Ik ben ook gaan helpen met de vrouwenklusjes zoals sweapen en koken. Sweapen (bezemen) doen ze met een bosje bij elkaar gebonden riet en is nog best zwaar om te doen. Het koken was superleuk om te doen en het was een stuk lekkerder. Ik zei heel subtiel dat we het wilden proberen zonder de vis want dat maakt het meteen al een stuk eetbaarder. Ik had zelfs een soort omelet gebakken met ui en pepers en verder gewoon rijst (natuurlijk) met rode saus. Was echt prima te eten voor hier. Stom dat ik niet eerder ben gaan helpen met koken want het was ook gewoon leuk om te doen! Ondertussen heb ik ook al mogen ervaren hoe het is om een muis in je bed te hebben. Het ging zo: Ik val meestal pas laat in slaap ondanks dat ik rond 9 uur wel in bed lig maar nu was ik moe dus ik was al heerlijk aan het wegdommelen toen ik boven me iets hoorde ritselen. Nou hoor je in onze kamer heel vaak wat ritselen maar ik kijk toch altijd even of ik wat zie. Ik dus m'n lampje aangedaan en schijnen nou ik kreeg echt de schrik van m'n leven. Is het een muis gelukt om in m'n klamboe te komen (geen idee hoe want ik stop hem altijd goed in). Ik gillen en snel sprong ik overeind en voelde die muis nog over m'n been. Maar ik had m'n klamboe zo goed ingestopt dat het me in de haast niet lukte om uit m'n bed te komen. Ik nam een halve snoekduik door m'n klamboe (echt een wonder dat die nog heel is) met die muis en uiteindelijk lukte het me om eruit te komen. Ik schrok echt zo erg! Hostfather erbij geroepen want we durfden allebei niet echt de kijken. Hij vond het natuurlijk allemaal heel grappig maar de muis konden we niet meer vinden die was alweer weggekropen. Ik heb nog een tijdje doorgezocht en die hele nacht amper geslapen want bij elk geluidje was ik weer bang dat het die muis was. Waren dus weer interessante weken waarin we ook nog tot de ontdekking kwamen dat er geld gestolen was, flinke tegenvaller!

Het absolute hoogtepunt was toch zeker wel Mole National Park! Middenin de natuur met olifanten, apen en vanaf het zwembad echt een geweldig uitzicht. Maar alles war we hier gedaan hebben heeft deze reis compleet gemaakt.

Omdat ik in het Zuiden zeer waarschijnlijk niet meer ga internetten is dit mijn laatste blog hier in Afrika. Zoals wel duidelijk is nu heb ik een geweldige reis gehad (met hopelijk nog 2 hele leuke afsluitweken) maar kan niet wachten om pap en mam dood te knuffelen straks. Heb m'n familie echt wel heel erg gemist!!! Wil iedereen ook nog heel erg bedanken voor alle lieve berichtjes, belletjes en kaartjes. Heel fijn om zoveel contact te houden, heeft me er vaak wel doorheen gesleept!

Deze laatste week hier in Kukua zal vooral bestaan uit alles regelen voor vetrek: laatste foto's nemen, alles wassen, inpakken, veel met de kindjes doen en dan natuurlijk op zondag ons afscheidsfeest! In het Zuiden dumpen we dan een deel van onze bagage bij onze Big Black Mommy en dan reizen we door naar Cape Coast waar we sowieso willen surfen en een Nederlands slavenfort willen bezoeken. Hopen op goed weer en dan wordt het vooral heerlijk luieren aan het strand en veel fruit en (hopelijk) groente eten.

Op zondag 23 juni om 22.10 (In NL 00.10) vlieg ik dan terug naar Nederland. Nog 15 nachtjes!!!!!! It was nice to live the african life but it's even nicer to go back. Heel veel kusjes en nu kan ik echt zeggen: TOT SNEL!

  • 08 Juni 2013 - 14:38

    Danique Minderman:

    Super leuk om dit zo te lezen! Ben zo trots op je, kan niet wachten tot de 24e.. xxxxxxxx

  • 08 Juni 2013 - 20:34

    Dana:

    Lieve beccie! Wat gaaf om te lezen zeg!! Het klinkt echt als een fantastische tijd!! Kan me voorstellen dat je veel zin hebt om iedereen weer te zien en te knuffelen!
    Geniet er nog maar even heel goed van! in nederland is alles heel snel weer normaal! En check je klamboe nog even op kleine gaatjes waar muizen door kunnen!!

  • 08 Juni 2013 - 23:16

    Mariska:

    Lieve Bec,
    Zoveel bewondering voor je! Echt iedereen is zo trots op je!!
    Toen ik het verhaal van je eerste weekje hoorde dacht ik, ik was al weer met het vliegtuig terug gegaan ;), weet zeker dat jij daar ook wel aan gedacht heb, maar je heb door gezet, wat ben je een toppertje! Nog even lieverd en je kan inderdaad weer iedereen lekker knuffelen!!
    Weer je eigen bed, huis, normaal eten, vertrouwde omgeving.. Heerlijk!
    Lieverd geniet nog even! Stiekem verheug ik me er ook wel op je weer te zien! Heb je gemist!
    Dikke kus voor jou!!

  • 09 Juni 2013 - 08:15

    Mies:

    Wat een geweldige doorzetter ben jij zeg,heb even wat van die verslagen zitten lezen,nou nou bewondering lieverd.en nu nog een paar dagen afzien met o.a dat eten,en dan lekker thuis met het heeeeeerlijke eten wat op je staat te wachten,en niet te vergeten je lekkker je eigen bed.
    Nog even (genieten) en dan lekker thuis hele goede tijd nog heel veel liefs Mies xx

  • 09 Juni 2013 - 14:11

    Linsey:

    Echt heel knap van je Bec dat je het zo hebt volgehouden ondanks de dipjes! Ben echt trots op je! Zeker een ervaring om nooit te vergeten. Echt leuk om je binnenkort weer te zien! Heeeeel veel plezier nog en geniet er nog ff van. XXXXXXX

  • 09 Juni 2013 - 23:21

    Sanne Versteeg:

    wat kan je leuk schrijven bec en ben super trots op je vind het heel stoer van je en kan niet wachten tot je verhalen! geniet er nog van en idd tot snel!! xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rebecca

Actief sinds 27 Feb. 2013
Verslag gelezen: 1015
Totaal aantal bezoekers 10869

Voorgaande reizen:

09 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

FILIPIJNEN - juli 2015 tot en met augustus 2015

03 Maart 2013 - 24 Juni 2013

GHANA - maart 2013 tot en met juni 2013

Landen bezocht: